kevin

Monday, May 30, 2011

Topeng..tak seindah wajah....

TOPENG!!! Semua itu topeng!! Semua itu lakunan semata-mata. Mengapa manusia begini? Sanggup hidup menipu orang lain, dan menipu diri sendiri?

Di pamerkan wajah keceriaan, kebahagiaan serta kemesraan, namun hakikatnya hanyala palsu semata-mata. Di sebalik hati tersimpan rasa sepi, rasa pilu dan rasa malu terhadap diri sendiri.

Topeng!! Hanya lakunan semata-mata, tak seindah wajah langsung! Di luar pakai kopiah, bertudung purdah bagai, namun hatinya.....salahnya, dosanya...hanya tuhan yang tahu. Mengapa manusia begini? sanggup hidup di nodai perasaan bersalah menghantui diri? Mahukah, maniskah di puji alim sedangkan jiwa di nodai dosa?

Di katakan janji setia, cinta sampai ke syurga, namun belum sampai ajal, ke neraka di tujuinya. Begitu mudah manusia melupakan Pencipta yang Maha Agung.

Di janjikan sanggup bergadai nyawa serta harta demi kebahagiaan sejagat, namun secara sembunyi(ataupun tidak), gunung emas di peluknya, di tolak tepi rahmat mahupun berkat.

Begitu murah harga manusia, di jual beli hanya dengan cinta, nafsu serakah,serta ternoda dengan harta. Sungguh dunia hanya pentas lakunan hidup insan yang berpura-pura.

Dahulu kita selalu mendengar, iblis bertopengkan manusia, kini, manusia jauh melebihi....manusia bertopengkan...peringatan untuk semua......dunia di penuhi dengan drama insan berpura-pura, hidup kita sebagai hamba Ilahi, bukan sekadar di dunia, andai kata di dunia di penuhi dengan maksiat serta dosa, bekalan apa yang mahu kita bawa untuk menghadap yang Esa? Bukan senang nak hidup senang, tapi jauh lagi susah untuk hidup tenang......usahla mempamer wajah keindahan yang topengan semata-mata. Pandangla dengan mata hati, ikut rasa binasa, ikut hati mati......termakan budi, sampai hujung nyawa tak terbalas pekerti....




Ku sangka aur di pinggir tebing,
Kiranya tebu di pinggir bibir,
Ku sangka jujur pancaran batin,
Rupanya palsu penghias zahir,

ku kira hati jiwa nurani,
suci seindah wajah terbayang,
ku kira puji seikhlas hati,
ku lupa lidah tak bertulang,

Di manis gula semut binasa,
Kail berduri di salut umpan,
Di manis kata insan terlena,
Kerana budi hamba terkorban,

Inikah dia lakunan hidup,
Di pentas dunia insan berpura,
Tipu dan daya pencapai maksud,
Budi dan harta merangkum noda....
(S.M Salim-Tak seindah wajah)

1 comment: