kevin

Wednesday, July 6, 2011

Mungkin filem kita bergaya, Namun filem Iran berjaya (Hikayat Merong Mahawangsa(Malaysia) vs The Kingdom of Solomon (Iran))





Antara Hikayat Merong Mahawangsa(Malaysia) atau The Kingdom of Solomon (Iran). Sebagai rakyat Malaysia, aku bangga sebuah hikyat melayu, di angkat menjadi sebuah filem yang boleh dikatakan meanrik, berkualiti dan bergaya, ramai telah menontonnya, Hikayat Merong Mahawangsa(HMM).






Filem The Kingdom of Solomon(2010) sebuah filem dari Iran. Sebenarnya aku baru sahaja mengetahui serta baru menonton cerita ini






HMM, filem yang bergaya yang menelan belanja entah berapa juta dengan pelakon-pelakon yang terkenal dari dalam ataupun luar negara.....tapi.......secara peribadi,kerana ini pendapat peribadi, filem ini tak berjaya menambat hati aku sepenuhnya. cerita, jalan cerita cara pembikinan bagus...tapi entahla ada sesuatu yang kurang, tak berjaya mepersonakan aku seperti mana aku tepersona menyaksikan Puteri Gunung Ledang, dengan keindahan dialog, skrip PGL memang sungguh mengasyikkan, sungguh menawan hati. Sekadar terhibur menyaksikan HMM, dan mahu mengeluarkan diri dari panggung secepat yang mungkin ketika melihat HMM di pawagam.






The kingdom of solomon pula, rasanya budgetnya tak semewah mana,tak bergaya dengan aksi-aksi lawan yang menggunakan CGI, tiada babak-babak kurang senonoh seperti babak mandi, berkemban (kerana itu semua tak perlu jika jalan cerita sememangnya sudah cukup kuat, pasti mampu menarik penonton). Ceritanya straight forward, terus ke sebab dan punca tanpa menular ke jalan cerita yang sampingan. Sekalipun straight to the point, cerita nya, skripnya sungguh memperson dan teruja aku untuk menyaksikan serta ternanti-nanti akan kesudahannya serta berharap cerita ini panjang lagi, berharap banyak lagi yang mahu di rungkaikan. Mungkin kerana skrip atau dialog cerita ini mudah, kerana adakalnya di ambil petikan-petikan ataupun bait-bait ayat al-quran, kadang kala di selit doa serta memuji kebesaran Ilahi.




Kisanya ringkas, cerita mengenai Nabi Sulaiman a.s bagaimana dan mengapa beliau di beri kelebihan untuk mengawal jin kerana pada zaman itu alam in dan manusia tak terpisah seperti sekarang. berjaya, sungguh berjaya membuka mata kita, supaya membaca atau mengkaji kembali isi yang terkandung dalam Al-Quran, atau dalam mana-mana catatan mengenai Nabi Sulaiman. Sebuah filem yang mampu membuat kita befikir. HMM mampukah? Memangla tiada Hikyat Merong dalam Quran, tapi mahukah kita membuka lembaran Hikayat Merong selepas menonton filem itu? Mungkin ada yang membaca jika mereka benar-benar meminati sejarah.




Filem The Kingdom of Solomon, sebuah filem yang cukup sederhana, tapi sarat dengan mesej pengajaran, walau tanpa CGI,tanpa letupan kebakaran ataupun darah mengalir sana-sini, pertarungan dalam filem ini masih kelihatan 'real' dan seolah kita turut serta dalam pertarungan itu. mungkin kerana kesedehanaan atau kerana penilitian mereka dari segi aspek termasuk dalam penulisan skrip,dialog serta lakonan yang berkesan tanpa teknologi canggihpun filem Iran lebih berjaya, lebih bergaya di hatiku......




Hayatilah kata-kata yang menjadi penamat filem The Kingdom Of Solomon......




Then the saviour of mankind will come, he who is an ocean of me, the pious me, will inherit the earth and they will establish a heaven in which the humanity will be blossoming to its highest external. Then O Lord grant us the grace of good deeds, to get ourselves prepared for that time, so that we all be Your worshippers. All be Your servant, all be for You, and all be towards You......

No comments:

Post a Comment