kevin

Monday, September 5, 2011

Andai Dia di sisi...Inikah CINTA??

Lama tak menulis esei,kali ini pun aku tulis atas permintaan seseorang(itupun sebenarnya dia minta aku tulis benda lain,tapi benda lain yang aku tulis,nak buat camno, inilah ilhamku~). Cinta...kata orang,tak kenal maka tak cinta, betulka? Bagaimana pula tak kenal, dan tak pernah jumpa tapi cinta yang sangat mendalam? Nanti,nanti,sabar dahulu kata penjajah"dont judge the book by it covers" kan, bukan cinta manusiawi yang di maksudkan di sini, baca dahulu sampai habis barulah kalian tahu apa yang cuba di sampaikan.

Kalian pernah bercinta? Pernah ada kekasih hati? Di mana tarikh lahir, no telefon hatta no ic pujaan hati itupun turut di hafalnya..pernah? Mungkin tak pernah, macam saya, ataupun mungkin bertepuk sebelah tangan. Tak kisahla pernah ataupun tidak bagi yang muslim, kita ada 'kekasih' yang sama, yang kita sebut dalam syahadah, serta sering berselawat kepadanya. Dia yang Ilahi pilih sebagai utusan terakhir,akhlaknya sungguh terpuji...percayala seandainya anda mencintai beliau cinta anda tidak akan bertepuk sebelah tangan, sama seperti cinta kita hamba kepada yang Maha Penyayang.


Nabi(s.a.w), dalam doanya, dalam fikirannya...Ummatku, Ummatku, Ummatku....walau ketika saat-saat akhir beliau di muka bumi ini. Namun kita, adakah kita sentiasa mengingati beliau? Pernahka kita berselawat kepada beliau?(mungkin pernah tapi ikhlaska? terbalaska jasa beliau pada kita? tak mungkin terbalas).


Apa yang kita lakukan ketika hari lahir kekasih kita? Bagi hadiah,buat majlis(atau parti)? Tapi ingatkah kita akan tarikh maulidnya atau wafatnya Nabi Muhammad (saw). Apa yang kita lakukan pada hari-hari itu? Nah, cinta apa ini? Siapa yang tak membalas cinta, Rasulullah saw sehingga ke akhir hayatnya masih mengenangkan umatnya, tapi kita....bukan setakat hari-hari biasa, pada hari lahir atau hari wafatnya beliaupun tak kita endahkan.

Tidak, pada maulidnya tak perlupun nak buat kenduri besar-besaran(melainkan bagi yang mampu, memberi orang tak berkemampuan makan itukan molek). Malah pada wafatnya tak perlupun 'over' mengangis-nangis, memukul-mukul badan tanpa sebab sehingga mencederakan diri sendiri, tiada maknanya seandainya tiada keikhlasan dalam hati kita.


Bila sesuatu yang membahagiakan kita gembira, bila seseuatu yang menyedihkan kita sedih(menangis) namun perlu sentiasa dalam keadaan kesederhanaan. Dan perlu di ingat, walau apa yang kita lakukan, kita tak mungkin akan kembali di zaman silam. Maka janganla berangan seandainya seribu tahun dahulu kita berada bersama Nabi Muhammad.....jangan bermimpi, hadapi realiti, kita berada di zaman hadapan, maka lihatla ke hadapan. Bukankah lebih elok kita memikirkan bagaimana untuk hadapi kehidupan di zaman ini, lihat, pandang dan majulah kita ke hadapan, yang lalu itu sudah menjadi sejarah,jadikan sejarah sebagai teladan. kenangi serta hargaila sejarah agar sejarah tak berulang...........(bersambung........)

No comments:

Post a Comment