kevin

Saturday, July 25, 2009

Antara Futsal dan Alasan

Bola sepak, boleh di katakan sukan yang paling popular di dunia. Kebanyakan lelaki, saya ulang KEBANYAKAN, bukan semua lelaki, saya ulang LELAKI(luar dan dalam). Ada juga segelintir peminat di kalangan wanita, tetapi tidakla seramai lelaki. Bola sepak, bola sepak pantai,street soccer,freestyle serta futsall! Antara semua itu, yang paling mudah adalah futsal. Mudah mengawal bola, jarang berlaku kecederaan serius dan tidakla begitu memenatkan. Ada orang kata futsal memerlukan skill yang tinggi. Maka orang yang berskill sahajala boleh main futsal? Betulka? Argh, pedulila dia tu hebat sangatka nak main skill-skill? Atau cakap besar sahaja. Main sahajala, dapat bola tendang, susah apa.

Semalam (Khamis,Julai 23, 2009) aku bermain futsal. Rakan-rakan membuat lawak dengan menyifatkan aku sebagai manager kerana aku bertangungjawab dalam menempah gelangang serta mengajak rakan untuk bermain. Tetapi rasanya tiada layaknya di gelar sebegitu, kerna ada juga sahabat yang budiman yang turut membantu. Cuma aku Nampak agak overexcited, maklumla dah lama sangat tak dapat main. Apa-apa tugas aku terima, apa jua gelaran aku terima, namun pengalaman itu yang lebih penting dan bermakna. Penglaman menjemput orang untuk bermainpun agak menarik.

Sebelum berleter panjang, ingin aku menyenaraikan antara alasan-alasan yang wajar di terima dan di guna pakai untuk menolak pelawaan bermain futsal(futsal sespesies juga dengan bola, kebiasaanya main di gelangang berbayar)

Untuk Perempuan

1.Tak ada duit.

2.Segan(bolehla, perempuankan agak pemalu)

3.Takut,tak reti main

Untuk Lelaki

1.Tak ada duit

2.Tak minat bola

3.Tak ada kawan

Bagi kaum hawa(gadis,wanita),terutama perempuan melayu yang terkenal dengan tatasusila, lemah lembut serta sopan santunnya, kemungkinan besar agak sukar untuk di ajak bermain futsal. Jikalau mahu bermainpun adalah molek jika sesama perempuan juga. Masalahnya pada lelaki. Di manakah keterunaan anda? Alasan tak minat bola wajar sekali di ambil peduli. Memang terdapat segelintir lelaki memang tak minat bola. Tiada paksaan, tiada undang-undang mewajibkan lelaki harus minat dan main bola. Tapi…..kalau tiap-tiap hari main game bola kat laptop tu, apakah boleh kata tak minat? Sibuk nak tahu pasal Europeans Champions League 2009 Final, pukul berapa, bilala, apa itu tak minatka namanya? Janganla menipu diri sendiri, kalau takut cakapja takut, kalau tak puas hati katakan sahaja. Alasan (bagi lelaki) tak reti main…..Ya tuhan, apa yang tak reti main? Namapun bola sepak, dapat bola sepak sahajala, susah sangatka? Kalau takut cakap sahajala takut. Kalau dah dasar pengecut, macam tula, main tikam belakang dan kemudian bertalam-talam muka pula. Sedarla, janganla seronok sangat menjatuhkan martabat orang lain,segala kesalahan menuding pada orang lain, suatu hari nanti pasti terkena diri sendiri juga, pasti akan mendapat balasan jua. Usahlah bercakap besar, umpama tin kosong, bunyija bising sedangkan isinya langsung tiada. Insafla, baik pergi melakukan kerja dengan amanah dan ikhlas, bukan buat kerja untuk membodek atau mengurat gadis-gadis. Baik pergi basuh tuala dan pergi beli headphone.

Alasan tak ada kawan(tak da geng) dan juga tak ada duit itu sememangnya alas an ultimatum. Tiada tawar menawar lagi. Tak ada kawan, minat bola macam mana sekalipun akan jadi tak minat nak main. Tak ada duit, semua tak menjadi.

Entry ini bukannya di tulis untuk menghina sesiapa, namunitula kebenaran yang kadangkala menyakitkan, namun kebenaran dalam kehidupan itu akan menjadi indah bila bersama orang-orang yang benar. Tujuan sebenar aku hanyala sekadar ingin main futsal bersama rakan-rakan kimia. Niat di hati ingin mengumpul rakan-rakan satu kursus(kimia) rapat(mungkin aku sahaja yang merasakan diriku sahabat), ala-ala mengeratkan silaturrahimla katakana. Ada juga aku menjemput rakan-rakan erempuan, namun tiadala aku mengharapkan mereka mahu bermain. Sekadar menjemput, tetapi yang memeranjatkan ada yang sudi bermain, tetapi mereka terpaksa menarik diri atas sebab-sebab teknikal dan pratikal. Cuma agak terkilan dengan lelaki yang….luarannya lelaki(tak lembutpun) namun dalamannya amatla sensitive(mengalahkan perempuan) yang langsung tak memberikan jawapan serta kata putus ibarat hidup segan matipun tak mahu. Siapa makan cili, diala terasa pedasnya, kawan aku kata nanti dia bagi cabai hah, makanla puas-puas!!

Akibatnya kami kekurangan orang untuk bermain. Yang hadir cuma 10 orang,9 pemain dari kimia, seorang lagi sahabatku. Nasib baik ada 4 pemain jemputan dari KRU. Rasa di hati sangala terharu, kerana adala jua sahabat dari kimia, KRU dan seorang lagi yang sudi bermain dengan aku. Aku sekadar minat terhadap bola, namun tidakla sehebat mana bermain futsal ni. Tapi……memang kita bukan hebat, tapi kita berusaha menjadi juara!!

Jutaan terima kasih pada rakan-rakan dari kimia, Sani, Ainol, Yun, Ali senior(nama diapun Ali dan lagi hebat ok!), kepada junior kimia Hasnan, Azim serta Ilham. Infiniti terima kasih pula pada superstar, tuan-tuan dari KRU, Naim, Al-Azim, Aizat dan Basri, sesungguhnya kehadiranmu di tagih. Kepada sahabatku, Azren, tiada kata-kata lagi mampu daku luahkan. Tanpa sebarang alasan, dengan penuh keberanian beliau turun padang dengan penuh keyakinan. “ala, main suka-suka ja, dapat bola tendang”, betul kata-kata kau tu Azren. Semalam bukanla prestasi terbaik aku, mungkin kerana sekarang ini tidakla fit seperti dahulu, namun merupakan kenangan terindah, permainan yang indah dalam keindahan kebenaran, dalam kehidupan yang indah. Sebagai penutup bicara, dengarkanla pantun ini…

Terima kasih daun keladi,

Lain kali main lagi,

Jikalau tuan sudi,

Tuan pula menjemput kami.

1 comment:

  1. Assalamualaikum wbrt :)

    Heeheh, marahnya dia sbb x cukup org nak main :) Heehe, kadang2 org malas nak bermain sbb xleh terima hakikat sebuah 'Kekalahan'...

    Anyway, teruskan... sukan baik utk kesihatan... Tapi terlebih emosi x elok tau :)

    Salam perkenalan :)

    ReplyDelete