kevin

Sunday, July 12, 2009

Apa yang ada pada dunia ini.......

Apala erti dunia ini? Apa yang ada pada dunia ini? Dunia tiadala beharga berbanding akhirat, suatu hari kita pastikan mati, maka matilah pada jalannya Allah seperti kata-kata Saidina Hussein, kerana mati pada jalan Allah sangatla mulia. Apala yang ada pada dunia ini….kata-kata yang sering ku dengari dari Abbi(ayahku).


Aku di lahirkan beberapa ratus tahun selepas Hijrah, banyak yang telah berlaku selepas kewafatan Rasulullah saw. Penyelewengan kuasa, kemungkaran sana sini…walaupun pada zaman ini Kerajaan Islam Bani Abassiyah sangat mahsyur, sangat digeruni oleh empayer (kerajaan)lain. Kerana cahayanya Islam, masih ada lagi orang-orang alim ulama, serta orang kebiasaan yang setia, amanah serta terus menyebarkan dakwah dan menegkkan amar maruf nahi mungkar,hanya segelintir pemerintah sahaja yang mabukan dunia. Rumah kami berhampiran dengan pelabuhan(Abbi seorang nakhoda kapal), berhampiran juga dengan Baghdad, Kota peradaban Islam. Abbi, seorang yang menyayangi keluaraganya dan sangat taat dengan agamanya,seorang alim(berilmu). Jika berada di rumah,pulang dari pelayaran,abbi akan member contoh ketangkasan yang baru, teladan serta nasihat-nasihat yang membimbing aku, sehingga aku menjadi seperti aku sekarang ini. Walau aku mungkin tidak dapat menyamai kemurnian hati serta kescucian akhlak ayahku, namun ku merasai tempiasnya pada diriku ini. Abbi bukan sekadar nakhoda di kapal, malah petani, pedagang,ketua keluarga serta ilmuan yang hebat.

Antara kata-kata(perbualan) abbi yang masih ku ingati…..


Pada zaman kanak-kanakku, di mana aku masih berhingusan lagi.

Ibn: Wahai Abbi(dengan nada kehairanan), mengapa Abbi memotong batang tapi menanam akar pokok iitu?

Abbi: (dengan senyuman manisnya) Wahai Ibni(anakku), untuk menanam pokok ada pelbagai cara, bukan sekadar dengan benih namun akar, batang serta daunpun boleh mengikut jenis-jenis tumbuhan itu sendiri. Pokok ini, walau batangnya telah di cantas, namun akarnya masih hidup dan mampu untuk tumbuh semula. Begitu jugala dengan keturunan Nabi, yang di zalimi dan di bunuh di Karbala namun keturunannya masih berkembang hingga ke hari ini seperti kita. (Abbi pernah berkata keturunan kami bersambung dengan Imam Ali Zainal Abidin,cicit Rasulullah saw yang terselamat dari perisitiwa Karbala). Pembunuhan sesame manusia adalah seharusnya di elakkan,apa lagi sekiranya membunuh keturunan yang mulia ini, namun mereka bersifat kejam kerana ketamakan mereka pada keduniaan. Apala yang ada pada dunia ini, sampai begitu tamakkan mereka akan keduniaan(Abbi mengeluh sendirian, pada tika ini tiadaku mengerti erti keluhan Abbi)

Di kegelapan malam, berjalan aku bersama Abbi menuju ke rumah dengan bersuluhkan cahaya rembulan….

Ibn:Ketika kegelapan malam, masih lagi mapu kita melihat, apa adakah sumber cahaya selain matahari ya Abbi?

Abbi: Wahai anakku,sememangnya di siang matahari sumber cahaya utama, namun tanpa matahari di malam hari tidakla bererti tiada cahaya lagi. Bulan itu memantulkan cahaya dari matahari, api dari lilin menghasilkan cahaya, malah makhluk api-api(kelip-kelip) juga bercahaya. Cuba kau lihat ke arah sana.

Ibn:(terpegun melihat kelip-kelip beterbangan) Wah, indah!

Abbi: Itu sekadar keindahan dunia wahai ibni. Nur tidak akan padam walau cuba di gelapkan sehingga ke akhirat di mana keindahan dunia tiadala standing dengan kebenaran nur itu. Apala yang ada pada dunia ini….


Suatu petang selepas hujan, aku terpesona dengan keindahan 7 warna pelangi….

Ibn: Wahai Abbi, mengapa pelangi hanya ada 7 warna? Malah permaidani punyai seribu warna?

Abbi: Anakku, itula hukum dunia yang tak mampu kita ubah. Tujuh warna itula yang kemudian membentuk berjuta-juta warna lain lagi di alam ini. Namun semua itu berasal cuma dari satu warna, cahaya putih(matahari). Cuma satu, hanya satu dari beribu, terbias menjadi beribu. Begitu jugala dengan manusia yang terdiri dari pelbagai bangsa yang mempunyai warna kulit, warna mata,rambut, hidung serta bahasa yang berbeza. Namun asalnya manusia semua dari tanah dan moyang kita sama, iaitu Adam dan Hawa. Tiada bezanya kita di sisi Ilahi melainkan ketakwaan kita, harta serta pangkat di dunia tiadala ertinya.

Ibn: Abbi,abbi. Ana cuma bertanya perihal warna pelangi wahai Abbi. Apala yang ada pada dunia ni kan Abbi(sambil tersenyum bersama Abbi).


Terkenang jua perbualan bersama Abbi selepas pulang dalam keadaan terluka akibat terjatuh di kejar anjing serta di tinggalkan begitu sahaja oleh Akhi(abangku)….

Ibn: (dengan nada sedu-sedan akibat menangis) Abang tak guna, dia tinggalkan sahaja ana begitu.

Abbi: (dengan senyuman manisnya, sambil membasuh lukaku) Tahan ya nak. Wahai ibni, kamu takut anjing itu?

Ibn: Mestila takut Abbi!

Abbi: Mengapa? Anjing itu tidakpun mengapa-ngapakanmu, di kejarmu kerana kamu lari, tanah tempatmu terjatuh itu melukakan kakimu, tidak pula kau takut pada tanah itu? Wahai ibni, janganlah kau takut akan apa-apa atau sesiapa melainkan tuhan yang menciptakanmu. Daripada-Nya kita datang, kepada-Nya jugala kita akan pergi. Serahkanla segalanya pada Ilahi, usahlah kau bergantung harap pada orang lain. Serahkan sepenuh jiwamu, ikhlaskan segala amalanmu hanya pada-Nya. Tiada apa yang patu kau takuti selain dirimu, dan yakinilah pada dirimu sendiri. Dunia ini tiadala seberapa sangat….


Selepas kejadian di kejar anjing, aku jatuh sakit, mungkit kesan dari luka, mungkin kerana perasaan terlalu takut, mungkin jua kerana kedegilan diri sendiri.

Ibni: Abbi, ana tak mahu makan, ubat pahit, buah tak sedap, bubur pula tawar! Tak mahu.

Abbi: (Kali pertama aku melihat wajah ini berduka,bergenang jua air mata) Wahai ibni, kau perlu makan ubat ini agar cepat sembuh jua bagi mengelakkan kesan sampingan dan sakitmu berlanjutan. Benar penyakit itu suatu dugaan, tapi kita perlu berusaha untuk menyembuhkannya. Kau perlu makan untuk peroleh tenaga. Kita adalah apa yang kita makan, oleh itu makanla makanan yang berkhasiat wahai jantung hatiku..(lalu menangis)

Ibni: Mengapa Abbi menangis, apa Abbi pun sakit juga?

Abbi: Wahai anakku, kau adalah cermin bagi diriku, kau adalah sebahagian dari diriku. Aku melihat dirimu seolah aku melihat diriku sendiri. Wahai belahan jiwaku, jika kausakit begini, jiwaku merasai kesakitan juga. Kedukaanmu adalah kedukaanku,kegembiraanmu adalah kegembiraanku. Bagiku anak-anakku adalah segala-galanya. Aku bimbang jika aku tak sempat melihat kau sembuh sebelum aku mula belayar. Walau aku tahu, Ummi akan menjaga dirimu, namun aku tiada sempat melihat kau girang semula. Wahai anakku, apala yang dunia yang sementara ini ada tanpa senyuman darimu.


Wahai Abbi, tika aku masih hingus-hingusan lagi kau telah mengajar aku pelbagai perkara. Walaupun aku masih kecil, aku mengerti kata-katamu itu bukan sekadar bebelan kosong, tapi nasihat yang sangat berguna. Itula kemurnian akhlak yang terpancar dari Abbi, betapa beliau mecintai akhirat seolah-olah dunia yang fana ni tiada ertunya melainkan mempersiapkan bekalan akhirat.


Namun itu baru sekadar sekitar zaman kanak-kanakku,masih banyak lagi kata-kata Abbi yang tersemat di mindaku. Perlukah aku meneruskannya…

2 comments: