kevin

Saturday, October 10, 2009

Abah, ni burung apa?





Anak:Abah ni burung apa?

Abah:Burung pipit.

Anak:burung apa?

Abah: burung pipit..

Anak: Burung apa?

Abah: Pipit nak (sambil tersenyum)

Pernah tgk iklan ini? Iklan apa entah, tak kisahla, petronas rasanya, dalam iklan tu entah burung apa entah, tp situasi yg daku alami…burung pipit. Peristiwa itu sudah tersangat lama berlalu, aku sendiri sudah hampir melupakannya, namun ia pernah berlaku, cuma aku bertanya hanya sekalija, ayahku tegas orangya~ haha.

Dah lama berlalu, tp kini kembali segar di ingatan bila aku melihat burung-burung di kampong orang. Padahal kampong sendiri adaja burung tapi tak pula teringatkan, tapi nak buat macam mana, orang penang kata nak buat laguu mana dah…. dah pergi kampung orang tu barula teringat, barula terusik memori itu, al maklumla kampung sendiri dah biasa, dah jadi mcam rumah sendiri, makan tido tengok tv….bila pergi kampung orang barula nak terpegun barula nak jadi jakunkan…

Pada tanggal 27 september, itula detik bersejarah bagi aku(kerana adanya sejarah tersendiri), mula-mula pergi rumah pensyarah di KB(pkla sendiri KB tu apa kejadahnya, yang pasti bukan dlm minda kau tu). Rumahnya……indah pemadangan, bagi mereka yang tak pernah duduk atau lalu sawah indahla, bagi yang dah biasa tu…ele sawahjerr! Namun bagi aku tetap indah dengan angin sepoi-sepoi bahasa. Selepas menuggu lama dan berborak panjang,lepas makan nasi afghan (bagi aku biasaja, aku dah pernah makan kot cuma nama lain,, bagi mereka yang tak pernah makan tu mulala kejakunannya) barula berangkat pulang…bukan balik, bergerak ke rumahlain, dgn alasan raya! Padahal raya dah seminggu berlalu.

Kat rumah nila,rumah tok wan seorang dari kami,rumah tok sahabat ni kat Manggis ja(promosi manggis ni hah,haha) ada reban burung, rumah dia dokat bonar la dengan rumah pensyarah tu, jalan kaki pun sampai, bagi edenla, eden biasajo jalan kaki. Ni gambar aku ambil kat rumah depa,jadi jakun sat. lama ku tenung gambar(walau dalam gambar tu xda burungpun, laju sgt kot burung2 tu terbang) aku teringat kisah aku…

Abah pulang dari kerja, tapi tak seperti biasa, helmet dah terbuka sebelum menjejak kaki ka pintu rumah(abah pergi kerja naik motorja, bukan subaruka, murano ka, lecturer mampula, tapi memang mantap2la lecturer2 aku, kereta hebat2, cuma student diaja xmantap). Abah sedang melihat dalam helmetnya…aku pun pa lg, masa tu budak berhingus lagi, excited terlebih, tengok2 ada burung….

Abah ni burung apa? Burung pipit…..(walau pipitja, bak kata orang jangan samakan pipit dgn helang, lumrah dunia pipit tak boleh terbang sama tinggi dengan helang, argh peduli apa aku, burung juga walau bukan helang, bukan merbuk, bukan burung tekukur). Abah cakap…entah apa dia cakap, tapi aku bayangkan burung itu berada dalam helmet, dan abah memakai helmet tu….pelik! Yang pasti aku xtahu mcm mana burung tu berada dalam helmet, anda tahukah? Abah beritahu lagi, cakapla, atau habaq pada kami burung ni cedera, maka beliau membersihkan luka, menjaga burung itu sampai sembuh….yang ajaibnya...burung ni tak cuba melawan malah seolah memahami abah Cuma ingin menolongnya, berapa lama kami beri dia makan,sehingga ia sembuh lalu pegi meningglkan rumah kami, ceh, tak ucap thanks pun (hahaha, mcamla aku faham apa burung tu cakap). Tapi ini bukan kisah burung, kisah aku kagum tehadap keprihatinan abah, walau terhadap pipit. Bayagkanla bagaimana duania ini ibarat helang yang sanggup terbang bersama pipit, walau tinggi mana, walau bedarjat mana, walau sekaya mana seseorang itu tidak lupa akan orang yang berada di bawahnya, pemipin yang tidak mengabaikan rakyat.

Dunia ini akan menjadi indah jika manusia tidak mengejar pangkat atau kekayaan. Apa yang ada pada darjat, pangkat serta harta? Nanti bila mati hanya amalan kita menjadi bekalan, tiada Ilahi pandangan semua itu melainkan takwa kita.

Abah pernah bercakap, pertanian….berbakti pada tanah dan memelihara ternakan antara pekerjaan yang molek. Memupuk erti kesedaran, kesabaran serta keredahaan. Berbakti pada tanah bukan mudah, banyak cabaran serta risikonya, namun memupuk kesedaran bahawa walau kita berusaha, hasilnya atau rezeki kita bukan di tangan kita, kita harus bersusaha, namun kita juga harus redha akan pemberianNYA. Menternak haiwan bukan mudah. Perlu kesabaran yang tinggi, walau binatang ini tak demand mana, tak kisahpun duduk dalam reban yang nak roboh, tak minta air panaska sejukka, tak minta makanan banyak mana, asal ada makanja (jangan la tak bagi ternakan makan, nanti mati kelaparan serta kehausan, jangan biarkan peristiwa berdarah itu berulang!), tapi binantang ni tak berakal, maka kita manusia yang berakal ni harusla menggunakan akal dan bersabar, tp binatang ini....yala kata tak berakal, kadang2 memecahkan barang, merosakkan juga, tp ia masih sesuatu yang bernyawa……

SEKIAN……Terbangla Helang, usah di kau peduli akan mereka yang mencemburui dirimu~

#Pss…cerita ni ada yang benar dan ada juga dongengan serta satira semata-mata, bagi mereka yang celik dan minda terbuka tentu memahaminya….

No comments:

Post a Comment