kevin

Tuesday, October 27, 2009

Konon Raja, konon Hebat.....



Raja rimba, singa, raja kepada segala pemuburu2 di hutan, haiwan yang di geruni. Bumi ini ibarat pesta makanan bag imereka, makan apa sahaja, buru apa sahaja, gajahpun di makannya. Namun ada seekor binatang yang langsung tidak takut singa, landak! Dengan bantuan duri singa tidak boleh membunuhnya, malah ada snga terbunuh kerana tercucuk duri landak. Singa, raja pemburula sgt, namun bagi landak tiada ertinya gelaran raja itu, hilang segala gelaran, segala kemahsyuran….


Kancil dan helang, pertarungan kecekalan. Kancil menyelam bagimengelak di makan, helang menuggu dan memerhatika dgn mata helangnya, dengar cerita penglihatan yang sangat tajam. Namun….tiada erti mata helang tu, dgn mudah tertipu, di sangkakan kancil rupanya hanya batu, kancil selamat, helang pula pulang ke sarang dgn perut kosong….tula jangan berlagak sangat. Setinggi-tinggi mana helang terbang, akhirnya mencecah tanah jua~~Bijak juga sang kancil ini ya....

Kerjasama antara semut, kalau ada manusia mencontohi bayangkan projek mega sekalipun adalah perkara kecil, perkara2 kecil jangan dibesarkan, perkara2 besar dikecilkan di Bandar besar….

No comments:

Post a Comment