kevin

Tuesday, October 27, 2009

PEMBUNUHAN BERSIRI

Ya, seperti yang di nyatakan dalam tajuk ini kisah pembunuhan, pembunuhan bersiri pada hanya satu malam. Pembunuhan apa? Bukan, bukan seperti yang ada gambarkan, mungkin anda tak mampu nak membayangkannya sekalipun. Dan bukan juga berlaku pada seribu tahun yang lalu, ini bukan kisah tragedi berdarah itu jua, ini kisah penuh misteri…..er, misterika? Entahla tapi kisah ini melibatkan kisah pembunuhan, kepada pembaca yang….eh adaka orang baca? Ni blog aku, aku punya sukala nak tulis apakan, kalau nak baca, silakanla baca……

Makmal Prof W (ingat X-men ja ada Proffesor X, UAC, Universiti Aku Cinta pun ada, Prof W), waku pukul 8 malam. Pada waktu ini, aku sedang berada di dalam makmal, secara tiba-tiba…..jengjengjeng, muncul la…….bukan apa sangatpun, seekor burung layang-layang (rasanyala) entah mana dia sesat entah, boleh pula terbang dalam banggunan ‘sekolah’ yang penuh bahan kimia itu. Tak sempat untuk menutup pintu, si layang ni terbang masuk dalam makmal. Sudah, apa cerita, kalau si laying ni boleh bantu aku buat eksperimen takpala, ni menganggu konsentrasi, menyemakkan mata, dan menyelerakkan. Maklumla, dalam makmal, penuh dengan bikar, si laying ni suka hati ja terbang-terbang, dengan kipas terbuka.

Aku pergi makmal sebelah, nasib baik ada orang, “k,kak nak pinjam penyapu”, kakak tu bagi kat si K ni, (kawan aku), tanyala, nak buat apa, rajin bonar sapu makmal, malam-malam. Aku pun jawab, eh, bilik aku sendiri aku tak sapu, ni kan makmal, nak halau burung la. “Burung!!!”, bukan main terperanjat K, ya, kenapa tak percayaka? Marila tengok.

Kembali semula ke makmal aku (tapi milik Prof W la), elok si layang ni bertenggek atas kebuk wasap, amboi-amboi, layang, layang, kau ingat ni makmal kau yang punya. Ishq2, dahla aku ada kerja, tapi kesian pula si layang ni terperangkap, pandai masuk, tapi tak reti-reti nak keluar. Aku pun dengan menggunakan senjata terhebat, penyapu 360~ menghalau si layang ni, tapi….tak mahu juga dia keluar, dengan pintu terbuka luas, tingkappun terbuka, tapi kerna si layang ni terbang tinggi, tak dapat dia mencari sinar untuk keluar. Puas cuba menghalaunya, kipas pun aku tutup takut si layang ni langgar kipas, kasihan pula, K pun dah penat tolong aku, kesian K, tak pasal2 kena tolong aku menghalau si layang ni. Kemudian K mencadangkan supaya buka kipas, dan aku berdiri di suatu bahagian, halau dia berterusan ke pintu…….. ishaq! Sikit lagi, kata K “hei keluarla, tak nampakka pintu tu”, sabar K, aku tahu kau penat, kita berehat sebentar ya, si layang tu pun dah penat, bilah kipas syiling tu dah berapa kali hinggap kepaknya. Okla,duduk la sekejap melihat keserabutan makmal akibat usaha menghalau si layang ni. Ai, aku la kena kemas, nanti marah pula kakak master Prof W, aku ni FYP ja. Tapi si layang ni harus di halau keluar, tak boleh di biarkan bermaharaja lela di makmal, ni makmal kami, ini makmal aku, aku juga nak buat kerja aku, cepat siap, cepat boleh balik!

Dengan semangat yang waja, aku memegang penyapu…..tapi……. “alamak, aku ada kerja sikit, kakak tu dah nak balik, kejap lagi aku dating ya”, K pun pergi meninggalkan aku berseorangan dengan si layang, luntur semangatku, aku ambil kertas buat bola untuk di baling kat si layang yang tertenggek kat atas kebuk wasap dengan siulan dia yang tak jelas, si layang ni burung yang kurang upaya rasanya, aku melihat mulutnya terbuka-buka seperti mahu bersiul, tapi tiada ku dengari siulannya itu, kasihan. Argh,tapi aku dah bosan, akupun balingla bola yang aku buat tadi. Tidakan reflex si layang ni sangat pantas, sempat dia melarikan diri dan melayang pergi,akupun berdiri dengan penyapu di tangan…….pang!! tub!!.......Layang!!! Si layang terlanggar bilah kipas, dan jatuh, jatuh ke arah oven. Aku tergamam, kelu, beku seketika, apa aku dah buat ni, dan apa aku harus buat? Jatuhnya si layang melanggar mangkuk penyejat, dan kemudian telangkup, tertangkup, atau apa la, si layang terperangkap di bawah mangkuk itu, aku lihat dia cuba melawan kerana ada gerakan, bila aku sampai……dia dah tiada…… Aku duduk terdiam.

Beberapa minit kemudian K pun datang, melihat aku dengan wajah suram, muram serta kelam itu. “mana layang?”, akupun menunjuk kea rah oven, dan menerangkan segalanya secara terperinci. “Kau sudah membunuh!”, dan kemudian ketawa. Ai, K, aku tengah bersedih ini, aku punyala berusaha, sampai mula-mula tutup kipas untuk tidak mencederakan si layang, kerana si layang ini, walau seekor burung yang sesat (tapi pelik gak, mcm mana dia sesat sampai masuk banggunan sekoah, betulka burung?) K boleh pula buat lawak pula! Tapi bila dia lihat aku berterusan sedih, dia kembali berkata dengan nada memujuk, dahla, bukan salah kau, benda dah jadikan, kita dah tak boleh buat apa, dah sampai masanya. Yala, K, terima kasih la kerana ada di sisi aku pada masa –masa begini, dahla siapkan kerja kemudian kita balikla jom. Aku pun mengambil bungkusan untuk membungkus jasad si layang, meneruskan kerja aku. Dan kemudian pulang bersama K. Aku meletakkan si layang di bawah pokok, hmmm kesian, tak di tanampun, rasa bersalah di biarkan begitu sahaja.

Aku pun pulang dengan bas. Dalam bas……pembunuhan kedua berlaku. Kes yang serupa, binatang sesat lagi, kali ni seekor ulat bulu! Ulat bulu dah naik daun, maksudnya orang gatal sudah menunjukkan belang, tapi ulat bulu dah naik bas? Apa cerita? Ulat bulu menjalar di bahu K, aku lihat K dalam keadaan resa gelisah,hah, baru kau tahu, aku ni berdaulat, jangan sekali merendah-rendah kan daku ini~~ Aku pun menepis ulat bulu itu, dan memijaknya, sampai lumat tanpa belas kasihan. Selepas yang pertama, yang kedua tiada rasa apa, “kau…bunuh lagi!!!! Dah dua pembunuhan dalam satu malam!”, ish dia ni, ulat bulu tu gatal, bahaya ada dalam bas ni, macam mana dia boleh ada, ada sarang serangga ka dalam bas ni, uzur benar bas university ni, sampai boleh berkembang biak segala serangga, entah-entah burung tadi tu pun bersarang di sekolah itu, ai pelik2. Tak pasal-pasal aku menjadi pembunuh. Pembunuhan bersiri.

Keesokan hari, aku pergi ke tempat aku meletakkan jasad si layang yang aku biarkan terkulai begitu sahaja. Tapi…..tiada…hilang entah ke mana, cuma sebahagian sayapnya sahaja yang ada. Apakah telah di baham kucing, putus kepalanya dan di bawa berarak keliling kampus? Apakah kepaknya itu telah terpisah dari jasad, jasad di bawa ke tempat lain, kepaknya sahaja terbiar? Aku ambil dan menanamnya dengan baik. Hai, apala kejam sangat aku ni, patutnya tanam ja semalam, sudahla dia mati terperangkap, setelah kepenatan, mesti lapar dan dahaga. Hei, kejam sekali, sungguh tiada peri kemanusiaan aku ini. Mungkin benar apa yang K kata itu, pembunuh bersiri……..tapi kisah ini mengingatkan aku kepada sesuatu, kisah ini benar-benar berlaku, dan membawa kepada kisah yang lain. Hmm, alangkah indahnya kehidupan jika tiada pertumpahan darah, tapi aku telah melakukan………………….

No comments:

Post a Comment